Oprichting

Drumfanfare Michaël bestaat al sinds 1964, toen het op initiatief van de broeders van Huijbergen werd opgericht. De Broeders van Huijbergen gaven les aan de Brakkensteinse Michaelschool en verzorgden ook buitenschoolse activiteiten. Uiteindelijk werd dat geformaliseerd door oprichting van de Stichting Michael. De doelstelling was volgens de stichtingsacte “het bieden van ontspanning en tijdsbesteding op creatief en cultureel terrein”. Zat je op de Michaelschool dan werd je automatisch ook lid van ‘De Michael’. Ruim honderd leden telden drumband en majorettekorps.

In haar jonge jaren kende de drumfanfare naast slagwerk ook dwarsfluiten, esdestrompetten, klaroenen en majorettes. Samen zorgden zij voor de muzikale aankleding van de Sinterklaasintocht, de Carnavalsoptocht en de Michaëlmars. Langzaam maar zeker werd Michaël een begrip in Nijmegen en omstreken. Met haar deelnames aan taptoes, defilés en corso’s deelgenomen verwierf men ook in het buitenland bekendheid. Veel leden zijn uiteindelijk bij de muziekvereniging blijven hangen en met een vaste basis van ruim veertig leden werken we aan uitstraling bij het marcheren en kwalitatief hoogstaande muziek. De gemiddelde leeftijd is langzaam gestegen, waardoor Michael heden ten dage bekend staat als een muziekvereniging zonder jeugd, maar wél met een jeugdig karakter.

Brand

Een zwarte bladzijde in de geschiedenis van drumfanfare Michaël is de brand in verenigingsgebouw Roomsch Leven. In september 1998 werd een groot deel van het instrumentarium en uniformenbestand verwoest. Omdat de optredens toch door moesten gaan en het geld meer dan ooit te voren hard nodig was, werd door zustervereniging ESKA uit Bemmel een tijdelijke set uniformen aangeleverd en vermaakt. Uiteindelijk kreeg men het instrumentarium en materiaal weer op orde en werd ook het repetitiegebouw hersteld.

Successen laatste decennia

De laatste decennia boekt drumfanfare Michaël regelmatig successen op nationale en internationale concoursen. Al verscheidende jaren op rij scoren zij hoger dan 85 punten op concoursen en topconcoursen. Dagwinnaar en Nederlands Kampioen zijn termen die vaak aan Michaël verbonden mogen worden. Hoogtepunten zijn de deelnames aan het Wereld Muziek Concours Kerkrade in 2005, 2009 en 2013 die met gouden en zilveren medailles werden beloond.

Taptoes in Duitsland

Bijna vaste prik zijn de taptoes in Duitsland. Al sinds jaar en dag treedt Michael op in Ellwangen en Sassenberg. Samen met andere muziekkorpsen uit heel Europa hebben zij spetterende shows en streetparades gelopen. Gezelligheid en muzikale vriendschappen zijn juist hier tot bloei gekomen, waardoor onze muziekvrienden af en toe ook naar Nijmegen komen.

Recente ontwikkelingen

Naast marsoptredens heeft drumfanfare Michaël in Nijmegen ook een naam ontwikkeld in het geven van concerten voor een breed publiek. Met thema’s als Bigband, Oorlog & Vrede en Night of the Proms trokken zij volle zalen en werd veelvuldig de lokale en regionale kranten gehaald.